Nyttig å vite
Jeg kommer meg ikke inn i leiligheten, hva gjør jeg?
Ring Securitas på 22 97 10 77. Styret sitter ikke på nøkkel til leilighetene. Du må kunne legitimere at du er andelseier/leietaker til Securitas.
Jeg har mistet nøklene mine, hva gjør jeg?
Da kontakter du forretningsfører.
Det er bråk i tidspunkt for ro i oppgangen/naboleiligheten/på uteområdet, hvem kontakter jeg?
Vi ber om at du kontakter beboer i aktuell leilighet/de som bråker først - det må skje før styret blir involvert. Dersom dette ikke hjelper kan Securitas kontaktes på 22 97 10 77. Vurder selvsagt også alltid om politi skal kontaktes. Securitas skal alltid kontaktes før styrets vakttelefon benyttes, dersom det dreier seg om bråk på tidspunkt for ro. Klager kan sendes i ettertid på mail til sondrehalset@styremail.no.
Jeg har problemer med kabel-TV og/eller internett, hva gjør jeg?
Da kontakter du Telia sin kundeservice, enten via deres nettside eller på telefon 924 05 050.
Har borettslaget miljøstasjon?
Borettslaget har miljøstasjon for farlig avfall. Denne står ved vaktmestergarasjen ved Vestre Hallsetvangen 1. Benytt leilighetsnøkkelen i den øverste sylinderen, når du skal inn i containeren. I containeren skal det kun kastes miljøavfall, som batterier, lyspærer, maling mv.
Ut over dette kan papp, plast og brennbart restavfall kastes i containere plassert på borettslagets område. Dersom du har avfall som ikke går i containere, er det strengt forbudt å hensette dette ved containerne. Dette må fraktes til nærmeste gjennvinningsstasjon. Hvis du ikke kan frakte dette selv, kan du bestille avfallstaxi.
Ut over dette setter borettslaget to ganger i året ut containere for kasting av brennbart restavfall - en gang på våren og en gang på høsten.
Jeg er misfornøyd med utførelsen av en avtale borettslaget har (vasking, håndheving parkering, kabel-TV etc.), hva gjør jeg?
Da tar du kontakt med styret - leverandøren skal ikke kontaktes direkte av bebore.
Det er vannlekkasje. Hva gjør jeg?
I kjelleren i hver oppgang ved bodene er det to stoppekraner. Ved akutt vannlekkasje i din oppgang skal du først stenge av disse for å begrense eventuelle skader.
Vi kan skille vannlekkasje i to årsaker: Én akutt med sprekk i rør med vann i trykk, eller en med avløp som er tett og vann renner utover gulv og ned etasjene.
Dersom vannlekkasje skyldes sprukket rør eller man er usikker, skal stoppekranen stenges av, og drift og styret kontaktes. Hvis man ikke oppnår kontakt, ring Securitas på 22 97 10 77.
Dersom vannelekkasje skyldes f.eks. tett avløp og vann som har rent over dusj etc., må kilden stenges av, men hovedstoppekranen kan åpnes igjen. Man må selvsagt tørke opp og fikse årsaken, f.eks. stake opp rør og/eller bruke avløpsåpner. Drift og styret må alltid orienteres og kontaktes ved behov for bistand. Er imidlertid ikke lekkasjen akutt, må andelseier påregne å utføre vedlikehold av rør internt i leiligheten selv for egen regning, i henhold til vedtektene.
Det har oppstått en skade i leiligheten min - er det en forsikringssak? Hvis ja, hvem kontakter jeg?
Det kommer an på hvordan skaden er oppstått, og hva som er skadet. Andelseier har plikt til å utbedre tilfeldig skade i henhold til vedtektene. Kontakt alltid styret og drift uansett. Dersom skaden ikke er akutt, send e-post
Jeg har ikke parkeringsplass, men ønsker det.
Drift administrerer parkeringsplassene. Søk her, eller send e-post til post@sondrehalset.no.
Det er utført hærverk på min andel eller bil/MC.
Dersom det er utført hærverk på andelen din, utvendig eller innvendig, vil borettslaget anmelde dette. Kontakt styret på sondrehalset@styremail.no med bilder og beskrivelser.
Dersom det er utført hærverk på din bil eller motorsykkel, vil vi oppfordre deg til å anmelde dette. Vi anbefaler å utvise forsiktighet med å oppbevare verdisaker i kjøretøy.
Noen har parkert på p-plassen min, hva gjør jeg?
Prøv først å komme i kontakt med eier av bilen. Eier kan gratis søkes opp på Statens Vegvesens sine sider. Hvis det ikke lykkes å komme i kontakt med eier, kontakt Parkzone og send styret e-post. Parker gjerne selv på gjesteparkering mens du venter på at den feilparkerte bilen flytter seg. Styret vil selvsagt forsøke å ta affære i henhold til parkeringsreglene og vegtrafikkloven.
Kan jeg lade min el-bil?
Ja, se info under parkering.
Kan jeg bruke motorvarmer?
Beklager, men borettslaget har dessverre ingen strømuttak for motorvarmer.
Jeg ønsker å klage på en nabo.
Klager kan ikke håndteres per telefon, og må derfor sendes skrifltig. Send e-post til sondrehalset@styremail.no med emne som inneholder ordet "Klage". For at vi skal kunne behandle en klage, må det være et brudd på vedtekter eller husordensregler. Det er svært viktig at du nevner hvilken av reglene du mener er brutt. Dersom det dreier seg om personlige konflikter og uenigheter med naboer, vil ikke det være noe styret kan involvere seg i.
Naboen min røyker og det plager meg. Kan styret hjelpe meg?
Styret kan ikke gjøre mye annet enn å oppfordre naboer til å snakke sammen, og å vise hensyn dersom røyking er svært plagende. Det er ikke tillatt å lage regler mot røyking på egen veranda.
Hvor finner jeg styrereferater?
Styrereferater publiseres ikke. Disse er interne dokumenter og inneholder ofte taushetsbelagt informasjon, og er heller ikke skrevet på en måte som er egnet for kommunikasjon. I stedet forsøker styret å informere fortløpende om både små og store ting. Hvis det er noe du savner informasjon om, ikke nøl med å sende en henvendelse.
Hva inngår i de månedlige betalingene til borettslaget, og hvordan justeres disse?
De månedlige betalingene kan splittes i felleskostnader, renhold, kommunikasjon og avdrag og renter på lån.
I felleskostandene inngår blant annet lønn til ansatte, kommunale avgifter, driftskostnader til maskiner, kjøretøy, utstyr, vedlikehold, forsikring, styrehonorar, honorar til forretningsfører og så videre. Disse vil normalt justeres en gang i året, som regel 1. januar.
Renholdskostnadene per enhet følger den enhver tid forventede renholdskostnad, og vil normalt justeres en gang i året, som regel 1. januar.
Kostnader til kommunikasjon gjelder for kabel-TV og internett, og vil gjenspeile den enhver tid forventede kostnad til vår leverandør, og vil normalt justeres en gang i året, som regel 1. januar.
I tillegg kommer rentekostnader og avdrag på lån. På de lånene som har flytende rente, vil rentedelen på de månedlige betalingene justeres fortløpende. Ved hyppige endringer i renten, vil derfor også de månedlige betalingene justeres hyppig. Dette gjøres automatisk av forretningsfører og er ikke noe styret beslutter for hver gang. Endring av beløpet som omhandler betaling av lån med flytende rente, vil bli publisert i portalen.
Øvrige endringer vil kommuniseres per e-post til de med registrert e-postadresse, per post for de uten e-post, og nyhetssak på nettsiden.
Dersom du har parkeringsplass eller garasjeplass, kommer kostnader for dette i tillegg.
Dersom du har spørsmål til din faktura kan forretningsfører kontaktes.
Hvor kan jeg finne kopi av mine fakturaer?
Dette ligger på beboerportalen til til forretningsføreren: https://bblnt.on.no/. E-post må
være registrert hos forretningsfører for å kunne opprette bruker. Dersom du får problemer med å opprette
bruker kan du ta kontakt med forretningsfører: Hege@bonitas.no / 973 06 504.
Kan jeg oppbevare brannfarlige stoffer i kjelleren?
Brannfarlig gass eller væske skal ikke oppbevares i kjellerboder. Dette inkluderer propanflasker for gassgriller og alle varer merket som brannfarlig.
Kan jeg leie ut leiligheten?
Korttidsutleie av leiligheten i inntil 30 dager i løpet av et år er tillatt uten å søke, i henhold til borettslagsloven §5-4.
Leie ut over dette krever samtykke fra styret og vil bli håndtert i henhold til borettslagsloven §5-5.
Informasjon om leietaker og leieperiodens varighet skal sendes både til styret, drift og forretningsfører:
sondrehalset@styremail.no / post@sondrehalset.no / hege@bonitas.no
Jeg skal pusse opp badet - dekker borettslaget utskiftning av noe?
Dersom det ikke har vært byttet sluk, vil borettslaget dekke byttet av sluk. Borettslaget vil også fortløpende bytte varmtvannstanker som er eldre enn 15 år gamle. Skal du pusse opp og det berører varmtvannstanken, kan du kontakte drift for å høre om din tank er på listen over tanker som planlegges skiftes ut.
For at borettslaget skal dekke dette, må bestilling av dette gjøres via drift: post@sondrehalset.no
Har borettslaget en Facebook-side?
Det eksisterer ingen Facebook-side drevet av borettslaget, og eventuelle Facebook-sider som omhandler borettslaget er beboerdrevet.